activiteiten t/m 2004

Onderstaand vindt u oude berichten.

1. Concerten >
2. Salons >
3. Publicaties >
4. CD’s >



1. Concerten

Sinds de oprichting is een van de belangrijkste activiteiten van de Stichting Vrouw en Muziek het organiseren, alleen of samen met andere organisaties, van concerten rond diverse thema´s, zoals:

  • WOMEN SOUNDING IN HOLLAND (2004) >
  • Pianotrioserie Vrouwelijke Componisten i.s.m stichting KAM (2003/2004)
  • >

  • Gamelan Movements & Voice Expeditions: Carte Blanche voor Sinta Wullur (2003)
  • >

  • Uitwisselingsprogramma met Rusland in het kader van ‘Sint Petersburg 2003’
  • (2003) >

  • Vrouw en Muziek presenteert i.s.m. het Bach Festival 2003 concert met vrouwelijke componisten (2003)
  • >

  • Lekkere Stukken: Nieuwe Muziek van Wereldvrouwen (2003)
  • >

  • Concerto Delle Donne (2002)
  • The Bosmans-Britten Connection (2000)
  • Componistes rond de Middellandse Zee (1999-2000)
  • 4 jubileumconcerten met als thema’s European Women Composers Contest; Nederlandse Strijkkwartetten; Theatrale Stukken; Geïmproviseerde Muziek (1997)
  • Tera de Marez Oyens (1932-1996), een Herdenkingsconcert (1997)
  • Engeland Nu (1996)
  • Nederlanders in Berlijn (1995)
  • Vrouwelijke Madrigalisten (1994)
  • Momentopnamen: de Nieuwste Muziek van Russische en Nederlandse Componistes (1994)
  • Van Moeder op Dochter (1993)
  • Vrouwen uit het Verre Oosten (1993)
  • Rondom Germaine Tailleferre (1992)
  • Muziek uit Oost-Europa I en II: Myriam Marbé, Elena Firsowa, Violeta Dinescu en Adriana Hölszky (1990)
  • Rondom Rosy Wertheim (1989)

^


2. Salons

  • Korte metten met verborgen wetten: een debat over de positie van hedendaagse vrouwelijke componisten (2002)

^


3. Publicaties

  • Helen Metzelaar, “Women and ‘Kraakgeluiden’ [‘Squat sounds’]:the participation of women improvisers in the Dutch music scene”, Organised Sound 9/2, August 2004.
  • Helen Metzelaar,  verwachte verschijning essay “Klanken van de zijlijn. De vrouw in het Nederlandse muziekleven in de achttiende en negentiende eeuw” in Jaarboek voor Vrouwengeschiedenis, (Nijmegen: mei 2003).
  • Helen Metzelaar, “Zonder muziek is het leven onnodig”. Henriëtte Bosmans (1895-1952), een biografie (Zutphen: Walburg Pers 2002).
  • Helen Metzelaar, “A Young German Girl Visits Holland: Nina d’Aubigny von Engelbrunner’s Travel Journal, 1790-1791” in Rebecca Grotjahn en Freia Hoffmann (red.), Geschlechterpolaritäten in der Musikgeschichte des 18. bis 20. Jahrhunderts (Herbolzheim: Beiträge zur Kultur- und Sozialgeschichte der Musik 2002) dl 3: 177-186).
  • Petra van Langen, De Stichting Vrouw en Muziek in: Raffia (KU Nijmegen, Centrum voor Vrouwenstudies), jrg. 13/3 (2001), p. 20-21.
  • Helen Metzelaar, “De positie van componerende en musicerende vrouwen in de negentiende eeuw” in Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden (Amsterdam University Press 2001) 448-454.
  • Helen Metzelaar, “Klassieke muziek kent weinig vrouwelijke componisten” in: Raffia (KU Nijmegen, Centrum voor Vrouwenstudies), jrg. 13/3 (2001), p. 19-20.
  • Helen Metzelaar, “Niet zo erg Hollands”. Dagboek van een reis naar Nederland, 1790-1791, door Nina d’Aubigny, inleiding H. Metzelaar, vertaling H. Metzelaar en E.R. d’Engelbronner (Hilversum: Verloren 2000).
  • Helen Metzelaar, From Private to Public Spheres: Exploring Women’s Role in Dutch Musical Life from c. 1700 to c. 1880 and Three Case Studies (Utrecht: Kon. Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 1999).
  • Helen Metzelaar, “De precaire positie van de componiste: naar een beter gender-evenwicht in het muziekleven” in Mens en Melodie 1999, 54: 161-165.
  • Helen Metzelaar, “Elisabeth Kuyper” in Women Composers: Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1999), dl 6: 371-381.
  • Helen Metzelaar, “Gertrude van den Bergh” in Women Composers: Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1998), dl 3: 329-339.
  • Helen Metzelaar, “Josina Anna Petronella van Boetzelaer” in Women Composers, Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1998), dl 4: 22-62.
  • Helen Metzelaar, “Postwar Eggs from Holland: Benjamin Britten and Henriëtte Bosmans” in Muziek & Wetenschap, Dutch Journal for Musicology 6 (1997/98): 223-237.
  • Helen Metzelaar, bespreking van Margaret Myers’ Blowing Her Own Trumpet: European Ladies’ Orchestras & Other Women Musicians 1870-1950 (Sweden:
    in Women and Music: A Journal of Gender and Culture 1997) dl 1: 71-77.
  • Helen Metzelaar, “‘Musicians wrestle everywhere’: Emily Dickinson and Dutch Composers” in Key Notes 30/3 (1996): 24-28.
  • Helen Metzelaar, “Een geschiedenis in vogelvlucht: Nederlandse componistes in de twintigste eeuw” in J. Nuchelmans (red.), Muziek in de 20ste eeuw (Baarn 1995): 67-78.
  • Helen Metzelaar, lemmata over Nederlandse componistes in J.A. Sadie en R. Samuel (red.), The New Grove Dictionary of Women Composers (Londen 1994).
  • Helen Metzelaar, “O Breath, from Nadia Boulanger to Elliott Carter” (Rotterdamin: in Elliott Carter 1993).
  • Helen Metzelaar, “Componeren als sacrale handeling in Mens & Melodie 47 (1992) 328-334.
  • Helen Metzelaar, redactie, inleiding en bijdrage: Zes Vrouwelijke Componisten (Zutphen: Walburg Pers). Eervolle vermelding van de Dordtse Academie, 1992.
  • Ro van Hessen en Helen Metzelaar, Vrouw & Muziek Informatiegids (Amsterdam: Werkgroep Vrouw en Muziek 1986) ISBN 90-9001542-6.

^


4. CD’s

  • Zes Vrouwelijke Componisten: kamermuziek van Gertrude van den Bergh, Catharina van Rennes, Elisabeth Kuyper, Henriëtte Bosmans, Iets Stants, Tera de Marez Oyens. NM Classics 92018.
  • “Concerto Delle Donne”: 17e eeuwse muziek door Italiaanse Vrouwelijke Componisten. Johannette Zomer, sopraan, Robert Expert, countertenor en Ensemble La Primevera.Lidi 0202118-02. (Distributie: Harmonia Mundi: www.harmoniamundi.com)