Programma Toelichting KAIDA Trio

Anagramma I - Athanasia Tzanou

Anagramma I werd voor het eerst uitgevoerd september jl door het KAIDA Trio
tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek 2002.
Tzanou: In dit stuk heb ik me geprobeerd te richten op originaliteit en
helderheid. De instrumenten - fluit, piano en basklarinet - worden volgens
een representatieve symmetrie behandeld, terwijl de verbinding tussen
Ocomplexe elementen en Omelodische elementen eveneens helder is.
Tzanou is een in Frankrijk woonachtige componiste (oorspronkelijk uit
Griekenland) wiens muziek met succes in heel Europa en in de VS is
uitgevoerd. Zij deed onderzoek aan het IRCAM en studeerde bij Franco
Donatoni. Tzanou volgde masterclasses bij onder andere Stockhausen, Toshio
Hosokawa en Brian Ferneyhough. Haar muziek werd uitgevoerd door Ensemble
Intercontemporian, Ictus Ensemble, altviolist Garth Knox, celliste
Frances-Marie Uitti, the Ensemble of Contemporary Music Athens en vele
anderen.

Promenade - Sinta Wullur

Promenade is an exploration of the tones of a particular mode.
The first movement explores these variants in a rubato tempo. The second
movement is similar but in a very strict rhythm, with the F as a returning
fundamental. In the third and following movements the entire mode is played
in different transpositions. This method of exploring pitches was the result
of Sinta Wullur's experience in performing classical music from India. The
title Promenade has been chosen because of the so-called "walk" through the
various pitch areas.
Sinta Wullur werd geboren op 16 november 1958 in Bandung, Indonesië en kwam
in 1968 naar Nederland. Zij studeerde piano aan het Sweelinck Conservatorium
Amsterdam bij Willem Brons en compositie bij Ton de Leeuw. Zij vervolgde
haar studie in 1988 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Theo
Loevendie en Louis Andriessen. Op beide conservatoria werkte zij ook in de
elektronische studio, onder leiding van onder anderen Gilius van Bergeijk en
Jan Boerman. Door haar interesse in niet-westerse muziek en haar voornemen
om die muziek te integreren in haar composities, volgde ze internationale
workshops op het gebied van traditionele niet-westerse muziek, folklore en
hedendaagse compositietechnieken. Om zich niet-westerse muziektechnieken en
theorieën eigen te maken studeerde ze Balinese gamelan en Javaanse zang in
Indonesië, en later ook Indiase zang. Sinta Wullur is in 2002 verkozen tot
Toondichteres des Vaderlands. (Lees hierover meer onder Nieuws....)

Préludio e Danza - Iris Szeghy

Preludio e danza is a dance miniature from 1992 for bass clarinet or for
bassethorn. The Preludium is an "air-preludium", because a silence has a
form creating function in it - fast chromatic sequences
and the lowest tone of the instrument are interrupted with big pauses all
the time. The Dance is modal, it is a fluent gradation built on the rhythmic
bourdon of the lowest tone of the instrument. The piece does not deny a
certain jazz inspiration.
Iris Szeghy Born in 1956 in Presov (Slovakia), she began composition studies
at the Conservatory in Kosice (1971-76; she also studied piano there),
continuing at the Academy of Music in Bratislava (1976-1981). After
completing her studies there, she stayed to do her doctoral work in
composition (1986-1989), obtaining a doctorate of arts. She won fellowships
that took her to Budapest (1989), Warsaw (1991), Stuttgart (where she was
composer-in-residence at the Akademie Schloss Solitude), the University of
California, San Diego (1994, Soros Foundation grant), Amsterdam (steim
Studio, 1995), Hamburg (1995, composer-in-residence at the Hamburg Opera),
and Germany (1999, a year at the Künstlerhäuser Worpswede). In 2001 she
received a composer's commission the Helvetia Foundation in Zurich,
including a two-month stay at Künstlerhaus Boswil in Switzerland. Her
compositions have been broadcast by radio in many countries around the world
and included in numerous festivals of new music in Europe (Hanover,
Stuttgart, London, Bristol, Dartington, Paris, Warsaw, St. Petersburg, Kiev,
Budapest, Prague, Brno, Bratislava, and others), as well as in Japan, South
America and the United States. In 1992 her De Profundis was performed during
the iscm World Music Days in Warsaw. Iris Szeghy has also won prizes in
domestic and international composition competitions.

Trio - Calliope Tsoupaki

'De bloem van het strand' van Alexandros Papadiamantis (1851-1911) is één
van de inspiratiebronnen voor Calliope bij het schrijven van het Trio. Zij
schreef 'Trio' voor het KAIDA Trio.
Calliope Tsoupaki werd in 1963 in Piraeus - Griekenland - geboren. Zij
studeerde piano en muziektheorie het Hellinikon Conservatorium in Athene en
nam compositielessen bij Yannis Ioanithis. Verder had Calliope Tsoupaki les
bij Iannis Xenakis, Olivier Messiaen en Pierre Boulez en ontmoette Morton
Feldman op de Internationale Ferienkurse in Darmstadt.  In Den Haag
studeerde zij compositie bij Louis Andriessen en elektronische muziek bij
Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatorium.
Tsoupaki heeft voor diverse musici en ensembles gecomponeerd zoals het
Nederlands Saxofoonkwartet, De Volharding, het Nederlands Blazersensemble,
het Xenakis Ensemble, Het Nieuw Ensemble, het Greek Metropolitan Choir en
het Asko Ensemble. Haar composities werden o.a. uitgevoerd op het Festival
Nieuwe Muziek 1990 en 1992 te Middelburg, het Malta International Arts
Festival 1991, het Focus Festival in New York, The Other Minds Festival in
San Francisco, het Recorder Symposium Calw 1995 in Duitsland en het Holland
Festival 1996. Sappho's tears (1990) werd geselecteerd tijdens het 43e
International Rostrum of Composers, gehouden in Parijs in1996.
Zij werkt en woont in Amsterdam. Haar nieuwste werk is de opera 'DARK', wat
in maart 2003 nog in Haarlem op de planken staat.

A Third Circle - Hanna Kulenty

A Third Circle is een onderdeel van een cyclus, waarbij de belangrijke
funktie van de cis een gemeenschappelijke factor is. De 'derde cirkel' staat
voor de mens in het hier en nu. De spanningsboog loopt van het begin tot het
einde van het stuk. De emotionele spanning is hierdoor groter en de
struktuur niet zeer complex.
Het werk van Hanna Kulenty uit de jaren '90 wordt gekarakteriseerd door de
OTranceš techniek.  Hanna Kulenty is Poolse van afkomst en woont en werkt in
Nederland; ze studeerde piano en compositie in Warsaw en vervolgde haar
studie compositie in Den Haag bij Louis Andriessen. Ze schreef meerdere
werken voor orkest (twee symfonieën, piano-, vioolconcert) en interesseerde
zich later ook in kamermuziek (o.a. Circles voor piano, viool, cello &
piano, fluit met delay, trompet & piano).

Meglio Tardi... - Jacqueline Fontyn

Meglio Tardi: beter laat dan nooit geschreven voor 'Het Trio'.
Jacqueline Fontyn begon op vijfjarige leeftijd met pianospelen en had les
van de vooraanstaande pedagoog Ignace Bolontine. Muziektheorie en compositie
volgde zij bij Marcel Quitet. Zij studeerde verder in Parijs (bij Max
Deutsch) en in Wenen (bij Hans Swarowski-orkestdirectie).
Jacqueline Fontyn doceerde theorie en compositie aan de Koninklijke
Conservatoria van Antwerpen en Brussel (1963-1990). Tevens was zij
gastprofessor aan verschillende academies en universiteiten (Europa,
Amerika, Azië en Nieuw-Zeeland)
Talrijke onderscheidingen ontving zij, onderandere de 'Prix Arthur Honneger'
te Parijs en een opdracht van de 'Koussevitzky Foundation in the Library of
Congress' te Washington.
Haar muziektaal wordt ondermeer gekenmerkt door grote aandacht voor de vorm,
het gevoel voor een rijke harmonische sfeer, flexibiliteit in de ritmiek. De
expressieve en poëtische dimensie van haar muziek is op zoek om direct te
kunnen communiceren met de gevoelige luisteraar, die openstaat voor nieuwe
ontdekkingen.

<