Wat heeft de Stichting vrouw & Muziek sinds 1985 tot
stand gebracht?
Een selectie:
TENTOONSTELLING (1987)
Tentoonstelling
"Dramatische Ouverture" door Katrijn Kuypers i.s.m. Stichting Amazone
Concert i.s.m gaudeamus (1987)
Gemeente Museum, Arnhem
Werken van Jeanine Rueff, Tera de Marez Oyens, Madeleine van Dijck en Ida Gotkovsky m.m.v. het Syrinx Saxofoonkwartet
BENEFIETCONCERT (1988)
Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam
Belangeloze medewerking door onderstaande musici t.b.v. fondenwerving voor de St. Vrouw en Muziek. Uitgevoerd wereden werken van Ida Gotkovsky, Maddalena Casulana, Gracia Baptista, Francesca Caccini, Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre, Marjo Tal, Rosy Wertheim, Grazyna Bacewicz, Maud Sauer, Tera de Marez Oyens en Graciane Finzi. Musici: Maurits Bosman (viool), Fania Chapiro (piano), Elizabeth Westerhof (sopraan), Gabriele Hilsheimer (blokfluit), Margo Fontijne (gamba), René Genis (luit), Elena Vink (sopraan), Helen Metzelaar (fluit), Monique Copper (piano), Maria Hol (cello), het Syrinx Saxofoonkwartet en ensemble Tempora Muntantur Amsterdam
EEN DOZIJN COMPONISTES (1988)
Groningen: een project in samenwerking met
Stichting Prime
Concert met strijkkwarten van de Nederlandse componistes Reine Colaço Osorio-Swaab, Jeanne Beijerman-Walraven, Caroline Ansink, Rosy Wertheim en Henriëtte Bosmans, uitgevoerd door het Dufykwartet.
Lezing over Nederlandse vrouwelijke componisten en hun orkestwerken door Helen Metzelaar.
Tentoonstelling "Een dozijn componistes" over Caroline Ansink, Dina Apeldoorn, Jeanne Beijerman-Walraven, Henriëtte Bosmans, Emmy Frensel Wegener, Elizabeth Kuyper, Anna Lambrechts-Vos, Tera de Marez Oyens, Iet Stants, Reine Colaço Osorio-Swaab, Rosy Wertheim en Sinta Wullur
Rondom Rosy Wertheim (1989)
Concertgebouw, Kleine Zaal, Amsterdam
Concert met kamermuziekwerken van Rosy Wertheim en collega's Elsa
Barraine en Emmy Frensel Wegener, uitgevoerd door het Hit Trio en het
Dufykwartet
Muziek uit Oost-Europa, I en II (1990)
Rotterdam, Haarlem, Nijmegen en
Amsterdam
Concertreeks met werken van Oost-Europese componisten: Elena Firsowa,
Violeta Dinescu, Adriana Hölszky, Mirjam Marbé, Grazyna Bacewicz, Viera
Janarcekowá en Sofia Gubaidulina. Met medewerking van het Syrinx
Saxofoonkwartet, Vocaal Ensemble Belcanto en het Dufy Strijkkwartet
Beyond Biography - Seventh International
Congress on Women in Music (1991)
Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht
Concerten,
lezingen, fototentoonstelling en congresboek
Alice in
wonderland (1992)
Universiteit van Amsterdam
Trio Castagno o.l.v. Kees Wieringa met o.a. werken van Emmy Frensel Wegener
Rondom
Germaine Tailleferre (1992)
Bethaniënklooster, Amsterdam
Concert naar
aanleiding van de honderdste geboortedag van Germaine Tailleferre. Kamermuziek
van Germaine Taillaferre, Maurice Ravel en Erik Satie uitgevoerd door Marjanne
Kweksilber (mezzosopraan), Stanley Hoogland (piano), Sepp Grotenhuis (piano),
Ernestine Stoop (harp) en het Dufykwartet
Twee ‘atonale’ vrouwen (1992)
Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht; Stedelijk Museum, Amsterdam; Zaal De Unie,
Rotterdam
Werken van de Engelse Elisabeth Lutyens en de Amerikaanse Ruth Crawford uitgevoerd door Klaas Bakker (piano), Ernest Rombout (hobo), Charlotte Riedijk (sopraan) en het Gaudeamus Kwartet
Ik componeer als mens (1992)
Een film over Catharina van Rennes en Caroline Ansink, productie Klara Adema, regie Agna Rudolph, NOS.
Vrouwen uit
het Verre Oosten (1993)
Eindhoven,
Amersfoort en Amsterdam
Na projecten gericht op vrouwelijke componisten uit de westerse wereld, in 1993 aandacht voor een vrijwel onontgonnen gebied: het Verre Oosten. (Nieuwe) werken van Ock Mi Han, Junko Ueda, Chen Yi, Younghi Paph-Paan, Keiko Fujiie en Karen Tanaka uitgevoerd door het Strijktrio Holland, Jannie Pranger (sopraan), Edward Janning (piano) en Junko Ueda (satsuma-biwa)
Van Moeder op
Dochter
(1993)
Muziekcentrum
De IJsbreker, Amsterdam
Componeertalent van moeder op dochter: diverse werken van de Nederlandse Bertha Koopman en dochter Emmy Frensel Wegener, en de Ierse Elisabeth Maconchy en dochter Nicola LeFanu.
Utvoerenden: Marjanne
Kweksilber (mezzosopraan), René Eckhardt (piano), Marieke Schut (hobo), Hans
Colbers (klarinet) en het Gaudeamus Kwartet
Momentopnamen (1994)
De nieuwste muziek van Russische en Nederlandse componistes: werken van Tamara Ibragimova,
Gerda Geertens, José Retra, Anna Ikramova, Anna
Vič en Olga Magidenko
Vrouwelijke Madrigalisten (1994)
Utrecht, Maastricht, Zwolle, Amsterdam
en Alkmaar
Vrouwelijke componisten ten tijde van Monteverdi:
werken van Barbara Strozzi, Vittoria Aleotti, Raffaella Aleotti, Maddalena
Casulana en Chiara Margarita Cozzolani. Uitgevoerd door het Ensemble Bouzignac:
Ellen van Ham (sopraan), Karin van der Poel (sopraan), Martin van Zeijst
(altrus) Paul van Bemt (tenor), Job Boswinkel (bas), Mike Fentross (chitaronne)
Mieneke van der Velden (viola da Gamba)
Nederlanders in Berlijn (1995)
Bethaniënklooster, Amsterdam
Nederlandse vrouwelijke componisten in Berlijn rond 1900
Werken van Elisabeth Kuyper, Cornélie van Oosterzee en Anna Cramer, uitgevoerd door Marjanne Kweksilber (mezzosopraan), Jaap Kooi (piano), Marie-José Schrijner (viool) en Koen Schouten (cello)
Engeland Nu (1996)
Bethaniënklooster, Amsterdam
Concert met eigentijdse composites van Jennifer Fowler, Erika Fox, Nicola LeFanu en Judith Weir
4 jubileumconcerten (1997)
10 jaar Stichting Vrouw & Muziek: vier
jubileumconcerten in Utrecht en Amsterdam
1. European Women
Composers Contest
2. Nederlandse
Strijkkwartetten
3. Theatrale
Stukken
4. Geïmproviseerde
Muziek
Tera de Marez Oyens (1932-1997)
Gemeente Museum, Den Haag;
Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam
Een herdenkingsconcert i.s.m. Gaudeamus met medewerking van o.a. Monique Copper (piano), Wim Konink (marimba), Marjanne Kweksilber (mezzosopraan) en het Juerga Ensemble
Componistes rond de Middellandse Zee (1999-2000)
Concertreeks
The Bosmans-Britten
Connection (2000)
The British Council, Amsterdam, Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, en Muziekcentrum Vredenburg Utrecht
Een concertreeks rond de (nauwelijks bekende) artistieke vriendschap tussen Henriëtte Bosmans en Benjamin Britten met medewerking van Francine van der Heijden, sopraan; Rita Dams, mezzo-sopraan; Phyllis Ferweda, piano en Marieke Schut, hobo. Diverse werken van Henriëtte Bosmans en Benjamin Britten.
MaDonna (2001)
Utrecht en Amsterdam
Een productie over componistes uit de Italiaanse Barok door ensemble Gl’ Innamorati. Theatraal getinte concerten met werken van Barbara Strozzi en tijdgenoten Isabella Leonarda en Chiara Margarita Cozzolani.
Salon: Korte metten met verborgen wetten (2002)
In het voorjaar van 2002 organiseerde Stichting Vrouw & Muziek in het Walter Maas Huis in Bilthoven een salon waar gedebatteerd werd over de positie van vrouwelijke componisten in het huidige Nederlandse muziekleven.
Concerto Delle Donne (2002)
Groningen, Utrecht,
Amsterdam en Leiden
Een programma
met wereldlijke vocale en instrumentale muziek van Italiaanse vrouwelijke
componisten uit de 17e eeuw door ensemble La Primavera met muziek
van Isabella Leonarda, Barbara
Strozzi, Francesca Caccini, Marieta Morosina Priuli, Settimia Caccini en Rosa
Giacinta Badalla.
Lekkere Stukken: Nieuwe Muziek van Wereldvrouwen (2003)
Op drie zondagmiddagen werd in Muziekcentrum De IJsbreker te Amsterdam
de nieuwste muziek van Nederlandse en buitenlandse componistes uitgevoerd. Een
groot aantal van deze werken beleefden hun wereldpremière.
Cristin Wildbolz met K9+One: "IK HOOR EVEN GOED MET MIJN OGEN!", eigentijdse muziek van Huba de Graaff, Barbara Woof, Barbara Okma, Keren Rosenbaum, Anne LeBaron, Haruna Miyake, Mela Meierhans, Margrit Rieben en Marieke van Diemen.
Kaida Trio met muziek van Athanasia Tzanou, Sinta Wullur, Iris Szeghy,
Calliope Tsoupaki, Hanna Kulenty en Jacqueline Fontyn.
Janice Jackson - sopraan, "O Fortuna – The Female Myth" - werken van Margriet Ehlen, Wende Bartley, Alice Ping Yee Ho en Barbara Woof.
Bach Festival (2003)
Waalse Kerk, Amsterdam
In samenwerking met de Stichting Vrouw en Muziek presenteerde het Bach Festival een concert waarin vrouwelijke componisten uit Bachs tijd centraal stonden.
Werken van J.S. Bach, Wilhelmina von Bayreuth, Anna Amalia hertogin van Saxen-Weimer, Anna Amalia prinses van Pruisen, en Anna Bon di Venezia. Uitvoerenden: Academy of Vocal Musick o.l.v. Elizabeth Wallfisch.
Uitwisselingsprogramma met Rusland in het kader van 'Sint Petersburg 2003' (2003)
Amsterdam, Internationale
Gaudeamus Muziekweek
In 2003 vierde Sint Petersburg haar 300-jarig bestaan. Het hele jaar werden festivals georganiseerd. met als thema landen waarmee deze stad door de eeuwen heen handels- of andere betrekkingen onderhield.
Begin september 2003 vonden er twee concerten plaats in het kader van de Gaudeamus Muziekweek (in Muziekcentrum De IJsbreker en de Beurs van Berlage). Het Moscow Contemporary Music Ensemble (MCME) speelde o.a. (nieuw) werk van Elena Langer, Astrid Kruisselbrink, Jamilia Jazylbekova, Calliope Tsoupaki en Maria Bulgakova.
Vervolgens vond er een concert plaats op 26 september 2003 tijdens de "Days of the Dutch Culture" in St. Petersburg, in de grote zaal van het Rimsky-Korsakov Staats Conservatorium. Het Moscow Contemporary Music Ensemble speelde o.a. werken van Astrid Kruisselbrink en Calliope Tsoupaki.
In november 2003 maakte het Moscow Contemporary Music Ensemble een korte concerttournee door Rusland met (nieuwe) werken van o.a. Astrid Kruisselbrink, Calliope Tsoupaki, Vanessa Lann, Sofia Gubaidulina, Maria Boulgakova en Elena Langer.
Pianotrioserie Vrouwelijke Componisten (2003/2004)
Concertgebouw Kleine Zaal,
Amsterdam
In het seizoen 2003/2004 presenteerde de Stichting Kamermuziek Amsterdam i.s.m. met Stichting Vrouw & Muziek een serie van drie concerten in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, uitgevoerd door respectievelijk het Ferschtman Trio, het Escher Trio en het Osiris Trio. In deze serie kon het publiek kennismaken met de minder bekende maar niet minder boeiende pianotrio’s van Henriëtte Bosmans, Amy Beach en Rebecca Clarke.
Muziekcentrum De IJsbreker en De Rode
Hoed, Amsterdam
‘Toondichteres des Vaderlands’ Sinta Wullur kreeg carte blanche een festival te programmeren waarin haar eigen composities en de bronnen van haar werk naar voren komen. Sinta Wullur streeft in haar composities naar de integratie tussen oost en west. De kruisbestuiving tussen de Indonesische traditionele muziek (gamelan) en de westerse (moderne) muziek, zowel op het vocale als instrumentele vlak, is kenmerkend voor haar muziek.
Concerten,
workshops en demonstraties. Diverse (nieuwe) werken van Sinta Wullur. Tevens
muziek van Barbara Woof, Ana Mihajlovic en Keyla Orozco.
Uitvoerdenden:
Ensemble Multifoon, Slagwerkgroep Amsterdam, Lorre Lynn Trytten (viool), Seija
Teeuwen (viool), Michael Klier (altviool), Margreet Landweer (cello), Charles
van Tassel (bas), Romain Bischoff (bariton), solisten van het Nederlands Vocaal
Laboratorium, het koor Hollands Vocaal Ensemble, Rob van de Poel (visuele
techniek), zangeressen Galina Durmushliyska, Junko Ueda en Sandhya Sanjana.
Alberto ter Doest (stemexpert), Jannie Pranger
(sopraan), Young-Hee Kim (sopraan), Jan Insinger (cello) Rob Broek
(piano), Tessa Badenhoop (viool), Hans Witteman (klarinet), Frederike de Winter
(marimba), Hans van Zijp (gendèr) en Inez Liem (gendèr). Alex Parkinson, Clara
de Mik en Elsje Plantema (workshops).
Samen met de
Stichting Vrouw en Muziek en MuziekGroep Nederland hebben muziekscholen uit
Amersfoort, Purmerend en Sneek een project uitgevoerd waarmee voornamelijk
jonge leerlingen met nieuwe hedendaagse muziek in aanraking werden gebracht.
Meliha Doguduyal, Lorre Lynn Trytten en Huba de Graaff schreven werken speciaal
voor dit bijzondere project.
Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam.
Een serie van drie concerten door drie verschillende ensembles, waarbij de nadruk lag op muziek van vrouwen die in Nederland wonen en werken.
KAIDA Trio met o.a. (nieuw) werk van Mayke Nas, Hanna Kulenty en Vanessa Lann.
Vrouwenmuziek uit Heden en Verleden: Eleonore Pameijer (fluit), Irene Maessen (sopraan) en Roger Braun (piano) presenteerden werken van Rosy Wertheim, Sylvia Maessen, Ljubica Maric, Rebecca Clarke, Isidora Zebeljan, Germaine Tailleferre en Marjo Tal.
Genesis, Muziek van Vrouwen door het Escher Ensemble (vijf strijkers en vijf saxofonisten): werken van Calliope Tsoupaki, Nathalie Boogers, Sylvia Maessen, Vannessa Lann, Christina Viola Oorebeek en Huba de Graaff.
Publicaties: een selectie
1986 H. Metzelaar en R.
van Hessen, Informatiegids (Werkgroep
Vrouw en Muziek).
1991 H. Metzelaar (red.), Zes
Vrouwelijke Componisten (Zutphen: Walburg Pers). Eervolle vermelding door
de Dordtse Academie, 1992.
1992 “Componeren als sacrale handeling” [Sofiya
Gubaidulina] in Mens & Melodie 47
(1992): 328-334.
1995 “Een geschiedenis in vogelvlucht:
Nederlandse componistes in de twintigste eeuw” door Helen Metzelaar in J.
Nuchelmans (red.), Muziek in de 20ste
eeuw (Baarn): 67-78.
1998 “Postwar Eggs from Holland: Benjamin
Britten and Henriëtte Bosmans” door Helen Metzelaar in Muziek & Wetenschap, Dutch Journal for Musicology 6 (1997/98):
223-237.
1999 “De precaire positie van de componiste:
naar een beter gender-evenwicht in het muziekleven” door Helen Metzelaar in Mens en Melodie 54: 161-165.
2001 “De positie van componerende en musicerende
vrouwen in de negentiende eeuw” door Helen Metzelaar in Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden (Amsterdam University
Press): 448-454.
2002 H. Metzelaar, Zonder muziek is het leven onnodig, Henriëtte Bosmans (1895-1952), een biografie. Walburg Pers, Zutphen.
2003 “Klanken van de zijlijn. De vrouw in
het Nederlandse muziekleven in de achttiende en negentiende eeuw” door Helen
Metzelaar in Muzen aan het werk, Jaarboek
voor Vrouwengeschiedenis 23, 2003: 108-126.
2004 "Kraakgeluiden” in Organized Sound 9/2